På Estella og
undertegnedes efterårsferie 2007 oplevede vi lidt af hvordan Italien
fungerer under den overflade som man normalt ser som turist. I vores
sommerferie havde vi set at man kunne få en Telepass dongle til
betaling af motorvejsafgifter, på samme måde som en brobizz til
betalingsbroer og færger i Danmark, kvit og frit året ud. Det lød
besnærende, så da vi tog til Italien i efterårsferien ville vi anskaffe
en sådan. Det
er
Puntoblu der administrerer Telepass ordningen så vi henvendte os
der. Det viste sig at man godt kan få en Telepass, selvom man er
udlænding, det kræver blot at man har en konto i en Italiensk bank, så vi
gik igen.
Vi henvendte og
derefter i Banca Toscanas filial i Gallicano og fik hjælp af en meget
flink bankmand. Her fik vi en ny udfordring. For at have en Italiensk
konto, forudsættes det at vi bliver registrerede hos de Italienske
myndigheder og får et Numero De Codice Fiscale, hvilket svarer
nogenlunde til et dansk cpr nummer.
Numero De Codice
Fiscale
udstedes af Agencia Della Entrate og et sådant kontor finder vi i
Castelnuovo G. I følge den flinke bankmand tager det normalt 2 - 3 dage
at få udstedt et Certificato De Attribuzione Del Numero De Codice
Fiscale som det officielle papir hedder.
På Agencia Della
Entrate i Castelnuovo G.
hjælper en meget flink
dame os og udsteder vores Certificato De Attribuzione Del Numero De Codice
Fiscale med det samme, det tog en lille halv time at udfylde de
nødvendige papirer og tage de nødvendige kopier af vores pas og
sygesikringsbeviser.
Tilbage i
Banca Toscana
med vores fine nyerhvervede papirer fra Agencia Della Entrate. Den
flinke mand fra i går forklarede og alle muligt regler og hvordan vi
skulle udfylde alverdens papirer, det hele er lidt mere indviklet når
man ikke er bosiddende i landet. Bla. skal vi betale italiensk skat af
renterne på vores konto. Hele herligheden tog 1½ time men så havde vi
også fået oprettet net bank og det hele.
På Puntoblu´s kontor
udenfor Milano forsøger vi igen at få en
Telepass dongle. Den venlige dame forklarer hvordan og hvorledes og
giver os formularen som skal udfyldes. Det vigtigste er, at vi skal have
vores Italienske bank til at stemple i hjørnet af formularen. Okay, tak
og videre til Milano. Vi har en forventning om at vi kan finde en Banca
Toscana inde i byen og så må det være en smal sag at få det stempel vi
skal bruge.
Ved Cairoli, lige
ud for Castello Sforzesco, ligger en Banca Toscana som vi opsøger. Inde
i banken fortæller vi om problemet og for at vide at vi skal henvende os
i "vores" bank i Gallicano.... Øhhhh, vi troede at Banca Toscana var
landsdækkende? Og nej, vi kører nok ikke 200 km tilbage for at få et
stempel! Vi bliver enige om at pakke papirerne sammen og sende det hele
med en frankeret svarkuvert til vores bankrådgiver i Gallicano filialen
og så må Telepass vente lidt endnu.
Vel hjemme igen
forklarer jeg senere min kollega Fernando om genvordighederne for at få
denne telepass dims og han kan ikke lade være med at grine. Fernando er
halvt Italiener og fortæller hvorledes han havde søgt om et Italiensk
pas for år tilbage. Han nåede at glemme alt om det famøse pas inden det
pludselig dukkede op efter 2 år og 10 måneder!
8. november 2007
blev papirerne til Puntoblu afsendt til Banca Toscana i Gallicano, så er det
spændende at se hvor lang tid der går inden de vender tilbage. I kuverten ligger
formularen til Puntoblu, dokumentation på vores
konto, en svarkuvert, et brev der forklarer problemet samt returporto
som man kan købe på et dansk posthus. Det er en international blanket
til 13 kr. som på et hvert posthus kan bruges som betaling for
frankering, ret smart hvis det virker.
30. november 2007.
I dag modtog vi papirerne retur fra Banca Toscana med de nødvendige
stempler og underskrifter, nu er vi klar til næste forhindring hvad det
så må være.
Sandsynligvis
bliver næste kapitel skrevet til påske 2008 hvor vi påtænker en lille
tur til det Italienske i en forlænget weekend.
/Martin |